loading...
المنتور لاور
ستاره درخشش بازدید : 11981 سه شنبه 30 مهر 1398 نظرات (0)

این روزها به دلیل افزایش قیمت مسکن و کمبود فضا در ساخت و ساز، بیشتر آپارتمان‌ها با متراژ پایین تری ساخته می‌شوند. فضای خانه‌ها آنقدر کوچک است که ساخت جایگاهی برای گسترش فعالیت‌های درون خانه و استفاده از فضای آزاد، بسیار ایده‌ی خوبی است. غالب مردم ترجیح می‌دهند خانه ای را خریداری کنند که حداقل یک بالکن کوچک داشته باشد؛ اگر حیاط خلوت در کار باشد که چه بهتر!

نحوه استفاده از حیاط خلوت ساختمان بدون ضوابط نیست و قوانینی با عنوان ضوابط و قوانین حیاط خلوت آپارتمان وجود دارد که تمام ساکنین ملزم به پیروی از آن هستند. در این مطلب قصد داریم ابتدا به معرفی و بررسی حیاط خلوت آپارتمان بپردازیم و در ادامه در رابطه با قوانین حیاط خلوت توضیحاتی ارائه دهیم.

 

حیاط خلوت کجاست

حیاط خلوت کجاست (backyard)

بهتر است قبل از پرداختن به قوانین حیاط خلوت آپارتمان این واژه به صورت کامل تعریف شود. در علم عمران این واژه تعریف دقیقی دارد.

در واقع حیاط خلوت به محوطه بیرونی و پشتی از یک ساختمان گفته می‌شود که معمولاً بدون سقف یا دارای سقف نورگیر است.

حیاط خلوت ساختمان که با نام حیاط پشتی نیز شناخته می‌شود معمولاً جزء مشاعات ساختمان است و یک حریم شخصی تمام و کمال شمرده نمی‌شود.

 

تفاوت پاسیو و حیاط خلوت

تفاوت پاسیو و حیاط خلوت

بدون شک واژه پاسیو تا به الآن به گوش شما خورده‌است. پاسیو یا patio بسیار شبیه به حیاط خلوت ساختمان است. با این تفاوت که پاسیو جزئی از زیربنای واحد و ساختمان است و درون ساختمان ساخته شده است. معمولاً پاسیوها دارای سقف می‌باشند. حیاط خلوت باید بدون سقف یا سقف شفاف ساخته شود و مساحت آن به عنوان زیربنای ساختمان محسوب نمی‌گردد.

 

حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان

قوانین حیاط خلوت

شاید در آپارتمانی زندگی می‌کنید که همسایه یا واحد پایینی شما دارای حیاط خلوت است و از حق و حقوقی که در رابطه با حیاط خلوت آپارتمان بهره‌مند هستید مطلع نمی‌باشید! شاید خودتان دارای حیاط خلوت باشید و دقیقاً نمی‌دانید که با این حیاط خلوت باید چه کار کرد و حد و حدود قانونی به چه صورت است!

آیا تمامی واحدها اجازه نگاه کردن به فضای حیاط خلوت را دارند یا این محوطه کاملاً در اختیار واحدی است که به حیاط خلوت راه دارد؟ آیا می‌توان از حیاط خلوت به عنوان پارکینگ و انباری استفاده کرد؟

ساخت حیاط خلوت تنها در ایجاد یک محوطه بیرونی و پشتی از آپارتمان خلاصه نمی‌شود.

ساخت این بخش ساختمانی نیز پیرو یک‌سری قوانین شهرداری و معماری است. در صورت سرپیچی از هریک از این ضوابط امکان شکایت از فرد یا افراد متخلف وجود دارد. در ادامه قوانین حیاط خلوت آپارتمان مورد بررسی خواهد گرفت.

بهترین آپارتمان‌های منطقه 3 و 1 تهران با مشاورین املاک مورد اعتماد و متخصص

اگر به دنبال خرید آپارتمان دروس و خرید آپارتمان پاسداران هستید و هنوز خانه دلخواه‌تان را پیدا نکرده اید با مشاورین بام دروس تماس حاصل بفرمایید

قوانین ساخت حیاط خلوت ساختمان

  • اگر دو واحد جداگانه در محدوده حیاط خلوت قرار دارند و از یک حیاط نور می گیرند، فاصله دیوار بین پنجره‌‌های متقابل باشید بیشتر از 6متر باشد.
  • در مواردی که اتاق و آشپزخانه دو واحد مسکونی جدا و یا آشپزخانه آن دو واحد از یک حیاط خلوت نور می‌گیرند، فاصله پنجره‌های مقابل نباید کمتر از 4متر باشد.
  • کف حیاط خلوت داخلی، باید دارای شیب بندی مناسب باشد.
  • سیستم دفع آب‌های سطحی در حیاط خلوت برقرار باشد.
  • حیاط خلوت ساختمان جنوبی باید توسط نرده یا حصار از معبر عمومی تفکیک شود.
  • اگر حیاط خلوت و پاسیو دارای سقف شفاف باشد، باید بازشو مناسبی جهت تهویه و تأمین نور در نظر گرفته شود.

حیاط خلوت در آپارتمان

ابعاد و مساحت حیاط خلوت 

  • مساحت حیاط خلوت حداقل به اندازه 3 و 6 درصد کل زیر بنا باید باشد. برای زمین‌های کمتر از 200متر حداقل مساحت مجاز 3درصد و برای زمین‌های بیشتر از 200متر مربع حداقل مساحت حیاط خلوت 6درصد کل زمین است.
  • ابعاد و متراژ حیاط خلوت و نورگیر جهت تهویه هوا و تأمین نور باید دارای مساحت 12 مربع  با حداقل 3متر عرض باشد.
  • اگر حیاط خلوت جهت تأمین نور آشپزخانه استفاده شود باید دارای مساحت 6متر مربع و 2متر عرض باشد.
  • گودال باغچه و حیاط محصور جهت تهویه و تأمین نور باید حداقل 3متر عرض و حداقل 9متر مساحت کل داشته باشد و استفاده از سقف غیرقانونی است.

 

حیاط خلوت اختصاصی یا مشاع

حرف از حیاط خلوت که می‌شود ابهامات زیادی در ذهن پدیدار می‌گردد. حیاط خلوت و ضوابط مرتبط با آن بسیار بحث برانگیز است.

قوانین حیاط خلوت یک قانون کلی اساسی دارد که بر این اساس اگر در سند تک برگِ فردی که واحد با دسترسی به حیاط خلوت را خریده‌است، حق استفاده سایر واحدها از حیاط درج شده باشد، حیاط خلوت جزء مشاعات ساختمان است و واحد دارای حیاط خلوت، اجازه دخل و تصرف در حیاط خلوت را ندارد.

هر قسمت مشترکی از ساختمان و آپارتمان مشاع است؛ اما هر مشاعی مشترک نیست!

اگر بقیه واحدها راه ورودی جز طبقه اول یا همکف به حیاط خلوت را نداشته باشند، نمی‌توانند وارد حیاط خلوت ساختمان شوند اما می‌توانند از واحد به فضای حیاط مشرف باشند یا از نورگیری و تهویه فضا استفاده کنند.

 

قوانین استفاده از حیاط خلوت

قوانین استفاده از حیاط خلوت 

اگر بر طبق توضیحات ارائه شده در مطلب بالا، حیاط خلوت جزء مشاعات ساختمان محسوب شود، قوانین و نکاتی که در ادامه به بررسی ‌آن‌ها خواهیم پرداخت، در مورد حیاط خلوت ساختمان صادق است.

  1. ساکنین طبقه همکف نمی‌توانند به دلیل دسترسی به حیاط خلوت، دخل و تصرفی بر فضای حیاط خلوت انجام دهند. این دخل و تصرف می‌تواند شامل ساخت انباری، پارکینگ، راه اندازی کسب و کار و … باشد.
  2. ساکنین طبقه همکف اجازه استفاده آزادانه از حیاط خلوت را ندارند و اگر در تهویه و تأمین نور و آرامش سایر ساکنین اختلالی ایجاد شود، بر خلاف قوانین حیاط خلوت است.
  3. طبق قوانین حیاط خلوت ساختمان، ساکنین طبقه دارای حیاط خلوت اگر بخواهند فضا را مسقف کنند باید از تمام اهالی ساختمان کسب اجازه کنند.
  4. اگر ساکن طبقه همکف (منظور طبقه‌ای است که که به حیاط خلوت ساختمان دسترسی دارد) بدون کسب رضایت ساکنین اقدام به مسقف کردن فضای حیاط بکند، سایر ساکنین می‌توانند علیه فرد متخلف شکایت کرده و مجوز تخریب سقف حیاط خلوت را اخذ کنند.
  5. طبق ماده قانون 100 شهرداری، ساکنین ساختمان حق شکایت و پیگیری تخریب ساخت و ساز در قسمت مشاعات را دارند.
  6. اگر به صورت رسمی و قانونی حق استفاده یکی از واحدها از حیاط خلوت به عنوان پارکینگ ثبت شود، وی حق سلب رفت و آمد سایر ساکنین ساختمان از هیچ‌یک از درهای ورودی ساختمان را ندارد.
  7. کسب اجازه رسمی جهت استفاده از حیاط خلوت به عنوان پارکینگ، به معنای حق چادر زدن یا نصب پرده در حیاط خلوت نیست.
  8. سایر ساکنین اجازه شکایت از بابت عدم دسترسی به حیاط خلوت را ندارند. زیرا ساختمان از همان اول این گونه ساخته شده بود.
نصب پلکان جهت دسترسی به حیاط خلوت 

از آنجایی که حیاط خلوت ساختمان به طور معمول جزء مشاعات ساختمان محسوب می‌شود، تمام ساکنین یک آپارتمان و ساختمان می‌توانند به رضایت همه جانبه برسند تا تمامی واحدها پلکانی به سمت حیاط خلوت ایجاد کنند. پس از جلب رضایت تمام ساکنین، نسبت به دریافت مجوز از شهرداری اقدام شود.

به دنبال اجاره و خرید خانه در تهران هستید؟

از مطلب خرید و فروش و رهن و اجاره آپارتمان در قلهک  بازدید بفرمایید و با مشاور متخصص در تماس بگیرید

 

 

حیاط خلوت سقف دار

حیاط خلوت سقف دار

اگر واحد آپارتمانی شما به سمت حیاط خلوت درب داشته باشد، شاید حداقل یکبار به نصب سقف برای این محوطه از ساختمان فکر کرده باشید. در قوانین حیاط خلوت آپارتمان به طور کامل در این رابطه توضیح داده شد؛ اگر حیاط خلوت ساختمان جزئی از مشاعات باشد باید از سایر ساکنین کسب اجازه شود. با توجه به ماهیت حیاط خلوت نباید حق بصری سایر ساکنین از حیاط خلوت سلب شود و اختلالی در دریافت نور و تهویه فضای سایر واحدها به وجود آید.

در صورتی که در یک واحد اپارتمانی زندگی نمی‌کنید و حیاط خلوت تمام و کمال متعلق به شما است یا جهت نصب سقف به حیاط خلوت از سایر ساکنین ساختمان کسب رضایت کرده‌اید، می‌توانید با نصب انواع سقف شفاف و غیر شفاف استفاده بهینه‌ای از فضای حیاط انجام دهید.

نورگیر حبابی و نورگیرهای پلی کربنات یکی از مناسب‌ترین سقف‌ها برای استفاده در حیاط خلوت خانه هستند و قادرند نور طبیعی منزل را تأمین نمایند و به دلیل مقاومت بالا در مقابل اجسام سخت مقاومت بالایی دارند. همچنین امکان دید از خارج به داخل محوطه و برعکس وجود ندارد.

بهتر است سقفی که انتخاب می‌کنید از سیستم بازشونده برخوردار باشند یا با وجود پنجره‌هایی امکان ورود هوای باز به درون محوطه وجود داشته باشد. همچنین یک سقف حیاط خلوت و پاسیو ایده‌آل، باید عایق حرارت و آب باشد و از ورود آلودگی و گردوخاک به درون حیاط و محوطه داخلی جلوگیری نماید.

 

ضوابط حیاط خلوت

کلام آخر

خرید خانه با وجود حیاط خلوت یک مزیت است، زیرا فضای بیشتر در اختیار ساکنین است و امکان تهویه و استفاده از نور طبیعی در فضای گسترده وجود دارد. اما اگر این حیاط خلوت در آپارتمان چند طبقه باشد مشمول ضوابط گوناگونی می‌شود. واحدی که به حیاط خلوت دسترسی دارد اجازه دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت و هرگونه تغییراتی باید با هماهنگی سایر ساکنین انجام گیرد.

در این مطلب قوانین حیاط خلوت آپارتما‌ن‌ها به طور کامل توضیح داده شد تا ساکنین یک آپارتمان به حد و حدود آگاه باشند و به واسطه آگاهی تمام ساکنین، هیچ مشکل و اختلافی در رابطه با استفاده از حیاط خلوت به وجود نیاید. ممنون که در این مطلب همراه ما بودید. از مطالب دیگر وبلاگ بام دروس نیز بازدید بفرمایید. اگر به دنبال ملک و اپارتمان دروس هستید که ویژگی دلخواه شما را داشته باشد با مشاورین ما در تماس باشید.

 

منبع :  bamdaroos.ir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 465
  • بازدید سال : 3,024
  • بازدید کلی : 23,817